woensdag 19 maart 2014

Gezonde gevulde volkorencake

Deze cake is erg lekker en smeuïg. En toch echt wel stukken gezonder dan een gewone cake!!
Ten eerste bevat hij geen suiker, er zit magere yoghurt in, ik gebruikte volkorenbloem in plaats van gewone bloem. Bovendien is hij rijkelijk gevuld met blauwe bessen, vijgen, walnoten, banaan én wortel!

Verwacht dus geen zoete cake... Hij is gewoon lekker vol van smaak!
Je zou hem als tussendoortje kunnen eten, maar je zou hem ook kunnen serveren bij het zondagse ontbijt of een heerlijke brunch.


Ingrediënten:
-  120 g boter
-  250 g volkorenbloem
-  een snuifje zout
-  14 g bakpoeder
-  2 eieren
-  125 g magere yoghurt (= 1 klein potje)
-  100 g gedroogde vijgen
-  3 bananen
-  200 g fijn geraspte wortelen
-  100 g blauwe bessen of bosbessen
-  50 g walnoten

Recept:
1.  Verwarm de oven voor op 170°
2.  Bekleed de bakvorm met bakpapier, of vet hem in met boter
3.  Zet alle ingrediënten klaar. Snijd de gedroogde vijgen in kleine stukjes, hak de walnoten, rasp de
     wortelen, snijd de bananen overlangs in 2 en snijd in dunne plakjes. Doe de volkoren bloem, het
     snuifje zout en het bakpoeder in een kom, en meng goed.
4.  Doe de boter in een steelpannetje en smelt op het vuur. Doe er de stukjes vijg bij en verwarm deze
     in de boter.
5.  Giet dit mengsel over in een mengkom
6.  Voeg de walnoten, banaan en wortelen erbij en meng goed.
7.  Doe de eieren één voor één bij het mengsel en meng opnieuw stevig.
8.  Roer de yoghurt eronder.
9.  Vervolgens spatel je het bloemmengsel erdoor en meng je alles goed.
10.  Tenslotte voeg je de blauwe bossen erbij en meng je voorzichtig, zodat je de besjes niet stuk
       maakt
11.  Doe het beslag in de bakvorm en zet ongeveer 1 uur in de voorverwarmde oven
12.  Haal de taart uit de oven. Haal hem na ongeveer 10 minuten uit de vorm en laat hem verder
       afkoelen op een taartrooster.

Bron:  aangepast recept van Rudolph's Bakery



Een lekker tussendoortje boordevol vitamientjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen