zaterdag 13 juni 2015

Hollandse boterkoek 2

Ooit maakte ik het al eens klaar, en postte hier toen een receptje.
Ik vond het wel lekker, maar het was nog niet 100% wat ik wou. Ik heb dan nog maar eens een poging ondernomen en maakte de boterkoek deze keer naar een recept van Rudolph van Veen. Ik vind het nu wel veel geslaagder!!


Ingrediënten:
-  250 g roomboter op kamertemperatuur
-  250 g suiker
-  1 ei
-  een mespuntje zout
-  250 g bloem
-  een beetje melk

Recept:
1.  Verwarm de heteluchtoven voor op 180°.
2.  Neem een bakvorm (een ronde taart, een bakblik... zoals je zelf wil.) en bekleed deze met
     bakpapier.
3.  Klop de zachte boter met de suiker.
4.  Roer er vervolgens het ei en het zout door.
5.  Voeg tenslotte de bloem toe en kneed er een soepel deeg van.
6.  Duw het deeg in een vorm.
7.  Bestrijk de bovenkant met melk en teken met een vork een rastermotief in je boterkoek.
8.  Bak de boterkoek in ongeveer 25 minuten gaar in de voorverwarmde oven.


Ooooooh dat is nu eens echt een lekkernij! Zo eenvoudig en zo lekker!
Het is ook echt "lekker klef", zoals een Nederlandse collega van mij zou zeggen ;-)
Smakelijk!


Bron: Rudolph van Veen (Rudolph's Bakery)

3 opmerkingen:

  1. ik heb de boterkoek volgens recept van Rudolf gemaakt
    maar hij is droog en hard, ik heb een elektrische oven wat gaat er fout??????????

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb boterkoek gebakken volgens recept van Rudolf maar deze is hard en droog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 15 tot 18 minuten in de oven is genoeg. Dan blijft ie lekker smeuïg. Helft gewone suiker en helft basterdsuiker is ook lekkerder. 2 eieren om hem smeuïg te maken. Oh, en echte roomboter gebruiken natuurlijk... Succes

      Verwijderen