maandag 7 juli 2014

Homemade granola

Tijd om eens iets totaal anders te maken: granola!
Onlangs ging ik ontbijten met mijn jongste zus en we kregen naast allerlei lekkere broodjes en beleg, ook een heerlijke kom Griekse yoghurt waar we granola in deden. Granola ken je misschien ook als 'cruesli'. Bovendien is een ontbijt met granola (indien niet boordevol suiker) gezond en een leuke afwisseling. Deze granola omschrijf ik ook als 'suikervrij', omdat er geen suiker gebruikt wordt. Ik gebruik wel agavesiroop en maple syrup, maar dit zijn goede suikervervangers omdat ze een lage glycemische index of GI hebben (meer info over de GI, vind je in deze blog). De ingrediënten die ik gebruikte zitten boordevol vitamines, mineralen en anti-oxidanten.
De granola kan ook dienen als leuk zelfgemaakt cadeautje, wanneer je het in een mooie pot verpakt en voorziet van een vrolijk lintje. Tijd om aan de slag te gaan!


Ingrediënten:
-  500 g havermout
-  200 g noten
-  100 g cranberries
-  200 g gedroogde exotische vruchten
-  100 g lijnzaad
-  100 g amandelpoeder
-  100 ml maple syrup/ahorn siroop
-  100 ml agave siroop (of honing kan ook, dat heeft wel een hogere glycemische index)
-  indien gewenst een handvol fondant chocoladeparels

(Je kan natuurlijk ook andere noten, gedroogd fruit, zaden ... toevoegen. Dit is allemaal naar eigen smaak!)

Let op, dit recept is goed voor een zeer grote hoeveelheid granola. Indien je hier niet zo veel van zal gebruiken, dan halveer je de hoeveelheden, of deel je het zelfs door 4.

Recept:
1.  Verwarm de oven voor op 160°.
2.  Voeg alle droge ingrediënten samen in een kom meng alles zeer goed door elkaar.
3.  Meng de agavesiroop met de maple syrup.
4.  Leg op 2 bakplaten met bakpapier, verspreid zeer netjes.
5.  Giet de siroop over de droge mengeling en meng alles goed.
6.  Bak in de oven gedurende 40 minuten, tot alles goudbruin en krokant is.
7.  Open in tussentijd af en toe eens de oven en hussel alles eens door elkaar. Als je dit niet doet, zal
     je veel grote brokken hebben, maar dat kan ook lekker zijn in je granola. Kies dus zelf of je dit wil
    of niet.
8.  Laat afkoelen op de bakplaat.
9.  Meng nu de gedroogde cranberries en exotische vruchten door de granola. We bakken die niet
     mee omdat ze kunnen verbranden. Eventueel kan je nog een handvol pure chocoladeparels
     toevoegen.
10.  Serveer dit in een kom verse yoghurt. Lekker!!


Je kan de granola een paar weken bewaren, in een goed afgesloten luchtdichte pot.
Have a good healthy breakfast!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen