dinsdag 9 april 2013

Pecan Pie

Over het algemeen ben ik geen grote fan van noten, maar voor één soort maak ik een grote uitzondering: pecannoten! Die vind ik werkelijk overheerlijk.
Aangezien ik met de voorbereidingen bezig ben van een roadtrip door het zuidwesten van de Verenigde Staten ben ik momenteel veel aan het lezen. Toen ik las over de Amerikaanse specialiteit "Pecan Pie", ja dan duurde het niet lang alvorens ik duchtig begon te Googlen naar recepten.

"Pecan Pie" is echt typisch Amerikaans en wordt geserveerd op feestdagen zoals Thanksgiving en Christmas. De hoofdbestanddelen van de taart zijn pecannoten (obviously!) en maple syrup (nog iets waar ik dol op ben!). Maple syrup wordt bij ons ook wel ahornsiroop of esdoornsiroop genoemd. Je kan het niet overal kopen, maar in Delhaize weet ik dat ze het zeker hebben, alsook pecannoten.

 
 
Ingrediënten:
-  1 vel kruimeldeeg
-  110 g boter
-  3 eieren
-  100 g griessuiker
-  170 g maple syrup
-  200 g pecannoten
-  1 vanillestokje (ofwel een theelepel vanille essence)
-  een klein beetje paneermeel

Recept:
1.  Verwarm de oven voor op 170°
2.  Plaats het vel kruimeldeeg in een ronde taartvorm. Snij de overtollige randjes van het deeg af.
3.  Doorprik het deeg met een vork en strooi een dun laagje paneermeel op de bodem (zoals bij de quiche:
     http://sweetcarolinesweet.blogspot.be/2013/03/quiche-met-zalm-prei-en-mozarella.html )
4.  Neem een mengkom en een garde.
5.  Klop de 3 eieren los in de mengkom, voeg er de suiker en de vanille bij en klop goed.
6.  Voeg er de maple syrup bij, de kleur en consistentie zullen nu helemaal veranderen.
7.  Boter smelten en deze erbij roeren.
8.  Neem 1/3 van de pecannoten en hak deze fijn.
9.  Voeg deze bij het mengsel.
10.  Giet het mengsel op de kruimeldeegbodem.
11.  Leg de rest van de pecannoten bovenop de vulling van de taart. Doe dit mooi en net, neem hier de
       tijd voor. Begin met het maken van een buitenste cirkel noten en werk naar de binnenkant toe.
12.  Voorzichtig (zeer vloeibare vulling!) in de heteluchtoven plaatsen en ongeveer 30 minuten bakken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten