woensdag 19 juni 2013

Vanillecupcakes met bosbessentopping

Ik heb heel lang gezocht naar een goed recept voor gewone cupcakes; ik probeerde allerlei soorten: met boter, met zonnebloemolie, met karnemelk... en na lang zoeken heb ik een ideaal basisrecept gevonden!  Natuurlijk vind ik die recepten niet allemaal zelf uit; ik krijg ze, ik haal ze uit boeken, ik vind ze online en heel vaak geef ik er toch mijn eigen toets aan.

Deze keer deed ik een bosbessentopping op de cupcakes. De smaken en kleuren kunnen eindeloos variëren, je kan hier zelf zo gek mee doen als je wilt. Ik koos vandaag voor verse bosbessen, want dat is een lekkere, frisse smaak!


Ingrediënten voor 12 cupcakes:
- 180 g melkerijboter
- 135 g griessuiker
- 1 zakje (8 g) vanillesuiker
- 4 eieren
- 180 g bloem
- 1 theelepel bakpoeder

Recept cupcakes:
1.  Boter (op kamertemperatuur) met de suiker en vanillesuiker luchtig kloppen.
2.  De eieren 1 voor 1 aan het beslag toevoegen, en ongeveer 1 minuut per ei kloppen.
3.  De bloem en het bakpoeder zeven en onder het beslag spatelen.
4.  De papieren vormpjes in de cupcakebakplaat leggen en de vormpjes voor 3/4 vullen. Dit lukt
     heel goed met een ijsschepper, zeker van het type waarin je moet knijpen, perfecte hoeveelheid!  
5.  Bak de cupcakes ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven op 175°
6.  Haal ze uit de bakplaat en laat ze afkoelen op een rooster.



Ingrediënten voor bosbessentopping voor 12 cupcakes: 
- 22 g bloem
- 120 ml melk
- 100 g melkerijboter
- 100 g bloemsuiker
- 100 g verse bosbessen

Recept bosbessentopping:
1.  Breng de melk en de gezeefde bloem in een klein steelpannetje.
2.  Breng zachtjes aan de kook en roer ondertussen goed met een garde, zorg dat er geen klonters zijn.
3.  Blijven roeren en wanneer het kookt, het vuur zachter zetten.
4.  Wanneer je een tandenstoker zelfstandig kan laten rechtstaan in het mengsel, dan is het goed!
5.  Breng dit in een kommetje en laat afkoelen.
6.  Pureer de bosbessen met een hakmolen.
7.  Klop ondertussen de boter (op kamertemperatuur) met de bloemsuiker.
8.  Klop het afgekoelde bloem/melk-mengsel erbij.
9.  Klop er ook voorzichtig de bosbessen bij, doe niet alles in 1 keer erbij, je merkt snel wanneer het
     genoeg zal zijn, of wanneer het té vloeibaar wordt.
10.  Breng de crème in een spuitzak en laat 30 minuten rusten in de koelkast.
11.  Wanneer de cupcakes volledig afgekoeld zijn kan je er mooie toefjes op spuiten.
12.  Werk af met een bosbes (ik had er geen meer, dus het werden halve aardbeien).



Volgende week post ik zeker nog een cupcake receptje, want dan ga ik bakken voor mijn collega's!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten