maandag 10 februari 2014

Red velvet cupcakes

'Red velvet cupcakes' zijn typisch Amerikaanse cupcakes. Red velvet wordt letterlijk vertaald als 'rood fluweel'. Eigenlijk is het een laagjes taart met rode of donkerrode laagjes die afgewisseld worden met een witte roomkaasvulling. Uiteraard bestaat er dan ook een cupcake versie van!
De red velvet cupcakes zijn echte klassiekers en kan je in elke cupcakezaak in de U.S.A. terugvinden.

Ik wou deze cupcake al heel lang eens proberen, en naar aanloop van Valentijn lijkt mij dat een ideale gelegenheid!

In principe zijn het gewone cupcakes die ik maakte, waar rode voedingskleurstof aan toegevoegd werd. Ook een beetje azijn en bicarbonaat voegde ik toe, opdat de rode kleur mooi behouden zou blijven. Echter zijn mijn cupcakes precies meer 'Pink velvet' (roze in plaats van rood)... ik gebruikte rode voedingskleurstof voor de rode kleur. Ik had al redelijk wat kleurstof toegevoegd, maar ik bekwam nog steeds niet de dieprode kleur die ik voor ogen had. Ik heb dan nog wat online opzoekingswerk gedaan en sommige websites raden 2 kleine flesjes aan. Dat vind ik veel te veel! Eigenlijk vermijd ik kleurstoffen liever, maar hier is dit wel een makkelijke oplossing. Ik heb dan maar besloten om voor de lichtrode variant te gaan ;-) Volgende keer toch maar proberen met de natuurlijke kleurstof bietenrood?
De red velvet cupcakes worden afgewerkt met een vanille-mascarponetopping en een snoephartje.


Ingrediënten voor 12 cupcakes:
-  180 g boter (op kamertemperatuur)
-  135 g kristalsuiker
-  8 g vanillesuiker (= 1 zakje)
-  4 eieren
-  180 g zelfrijzende bloem
-  rode voedingskleurstof
-  100 g mascarpone
-  100 ml room
-  enkele eetlepels kristalsuiker

Recept:
1.  Verwarm de oven voor op 175°
2.  Klop de boter luchtig met de suiker en de vanillesuiker
3.  Voeg de eieren 1 voor 1 toe en klop goed verder
4.  Zeef de bloem en voeg deze bij het beslag, meng voorzichtig.
5.  Voeg dan ook de rode voedingskleurstof toe, naar eigen keuze. Niet té veel, want dan krijg je een
     wrange smaak.
6.  Leg de vormpjes in een cupcaketray en vul ze met het beslag.
7.  Bak de cupcakes gedurende 20 minuten in de voorverwarmde oven.
8.  Haal de cupcakes uit de oven en laat ze volledig afkoelen op een rooster.
9.  Klop de room met de kristalsuiker stevig op
10.  Roer even met een lepel door de mascarpone zodat die goed mals wordt
11.  Roer de mascarpone bij de opgeklopte room
12.  Vul een spuitzak hiermee en spuit mooie grote toefjes op de cupcakes
13.  Werk af met bv. een mooi snoephartje of rode sprinkles

 
Happy Valentine's day!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten